Porselein

Ik was maar negen jaar toen ik met mijn ouders naar Delft ging en gefascineerd was door een dame die op porselein schilderde en ik zei tegen mama: ‘Ik wil dat ook doen later”. Mama antwoordde: “Jaja kindeke, gij zult dat later wel doen”.

Techniek

We mengen poeder met een medium naar keuze en schilderen op het porselein. Bij het bakken in een oven van 850 °C gaat het glazuur open, de verf zakt en het glazuur gaat weer dicht. Het resultaat is microgolf- en vaatwasbestendig.

Soms wordt een voorwerp tot vier maal of zelfs meer gebakken. Rood is de moeilijkste kleur om te verkrijgen want indien je een andere kleur aanbrengt naast het rood, verandert de kleur.

Het zalige van porselein beschilderen is dat ik de tekening zelf ontwerp. Bij een servies is elke tekening, elk bord, elke kop uniek en toch vormen ze samen één geheel, een eenheid van kleuren en lijnen. Bij een geboortekaartje respecteer ik de keuze van de ouders en inspireer ik me op de tekening van het kaartje en maak dan mijn eigen creatie op een porseleinen voorwerp.

Deze tulpen zijn geschilderd in een andere techniek : ‘lusteren’. Dit komt uit de Art Nouveau periode.

Ik schets mijn tulpen op de vaas, bedek de tekening met rode lak en laat het drogen.

Luster is geen gekleurd poeder maar een vloeistof in bruine flesjes. Om te weten welke kleur het wordt na het bakken, moet je vooraf staaltjes schilderen en bakken.

De luster wordt aangebracht bovenop de tulpen en met speciaal medium aangelengd. De rode lak wordt heel voorzichtig weggenomen met een pincet zonder de achtergrond te raken. Dan wordt het voor de eerste maal gebakken. De tulpen zijn nog wit en worden dan ingekleurd met het gewone poeder van het porselein schilderen en opnieuw gebakken. Om diepte te bekomen in de tulpen wordt het nogmaals gebakken.

Deze roze bloempjes zijn ‘roosjes van Nyon’. Die worden geschilderd volgens een traditie dus mag men daar niet in fantaseren.

Op de hoge spaghettipot heb ik figuren aangebracht die uit mijn boek ‘Tuin op Stelten’ komen. Ook op aperitieflepeltjes komen deze figuurtjes goed tot hun recht.

De wilde dieren heb ik deze keer op kleine bordjes geschilderd van 10 cm diameter. Ze zijn twee maal gebakken. Porceleinverf moet met heel dunne laagjes aangebracht worden anders schilfert de verf af.

Deze pop is helemaal gemaakt uit porselein: romp, hoofd, armen en beentjes. Het mutsje in porcelein heb ik met bloempjes beschilderd en het kraagje met dezelfde bloempjes geborduurd. Geen enkel poppenkleedje is met een naaimachine vervaardigd, alles is handwerk. Een werkje van veel geduld.

Voor bamboe op porselein of op papier laad ik mijn penceel zoals voor sumi-e. Ik leg mijn penseel plat en trek in één vloeiende beweging tot aan de knoop van de bamboe, laat een kleine tussenruimte en ik herbegin en ga zo verder.

Werken

Klik op een werk om te vergroten. Hou er wel rekening mee dat de kleuren kunnen afwijken van het origineel.